Absolventi tohoto studia získají:
a) kvalifikaci pedagoga volného času vykonávající komplexní přímou pedagogickou činnost v zařízení pro zájmové vzdělávání (podle §17, odst. 1, písm.e) zákona č. 563/2004 Sb.)
b) kvalifikaci vychovatele školní družiny, školního klubu a domova mládeže (podle §16, zákona č. 563/2004 Sb.)
c) kvalifikaci asistenta pedagoga pracujícího ve třídách pro žáky se zvláštními vzdělávacími potřebami (podle §20, odst.1, písm. g) zákona č. 563/2004 Sb.)
Účastník studia musí mít minimálně středoškolské vzdělání ukončené maturitou (nutno doložit ověřenou kopií dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání).
Ukončení studia: Studium je ukončeno testem, ústní zkouškou a obhajobou závěrečné práce. Úspěšný absolvent získá osvědčení.
V ceně studia jsou studijní materiály v elektronické podobě.
Studium je koncipováno do 8 tematických okruhů:
1. Základy sociální pedagogiky a psychologie. Dynamika skupiny.
· Socializace, základy sociální pedagogiky, dělení socializace, činitelé socializace.
· Sociální učení, druhy sociálního učení, zpevňování, odezírání, očekávání, napodobování, ztotožnění.
· Sociální role, dělení sociálních rolí, sociální pozice.
· Malá sociální skupina, strukturální a dynamické složky sociální skupiny.
· Vztahy a komunikace ve skupině, otevřená komunikace.
· Skupinová dynamika, cíle a normy, vůdcovství a vztahy, vývoj v čase.
· Profil pedagoga volného času, interakce pedagog x žák, předpoklady biofyzické a psychologické.
· Práce s pravidly, utváření pravidel a sankcí.
· Šikana, charakteristika, příčiny, formy stadia, typy šikany.
2. Základy pedagogické psychologie. Aplikovaná psychologie – osobnost
Základy pedagogické psychologie
· Psychologie učení – druhy, podmínky, styly. Fáze učení. Metody studia.
· Osobnost pedagoga a žáka a vztahy mezi nimi. Faktory ovlivňující vztah. Proces utváření.
· Pedagogická diagnostika. Přístupy, metody, typy pedagogické diagnostiky.
· Speciální vzdělávací potřeby žáků, rozdělení, pedagogické principy při práci s nimi, možnosti vzdělávání, individuální přístup, metody a zásady inkluze, rozvoj potenciálního jedince.
Aplikovaná psychologie - osobnost
· Psychika a činnost člověka. Chápání a dimenze psychiky. Chování a vědomí. Nevědomí. Funkce a formy psychiky. Psychologické stavy a dimenze.
· Biologická a sociální podmíněnost psychiky.
· Osobnost a její vývoj. Determinace osobnosti. Biologická, psychická a sociální determinace.
· Struktura osobnosti. Psychologie osobnosti. Vlastnosti. Inteligence. Typologie, rysy.
· Dynamika osobnosti. Prvky dynamiky. Vztah struktury a dynamiky.
· Psychohygiena ve výchovně – vzdělávacím procesu.
· Vývojová psychologie a pedagogické principy práce v dětství, mládí a v dospělosti.
3. Obecná didaktika – základy a vhled do problematiky
· Obecná didaktika. Učivo, organizační formy, metody, hodnocení. Alternativy.
· Teorie různých pojetí vyučování.
· Struktura vyučovacího procesu – sebepoznání, metody vytváření pozitivní ovlivnitelnosti ve skupině, myšlenkové mapy.
4. Sociální interakce a sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga. Komunikativní dovednosti.
· Komunikační hry a cvičení, práce ve skupině, osobnostní komunikační dispozice, dialog a jeho vedení, informace, práce s informacemi, uspořádání informace.
· Funkce a formy sdělování.
· Argumentace, nejčastější chyby v argumentaci.
· Veřejný prostor a jeho výstavba.
· Techniky evaluace zaměřené na komunikační dovednosti.
5. Právní předpisy a jejich aplikace
· Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
· Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
· Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
· Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
· Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
· 106/2021 Sb., vyhláška o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů.
· Rámcové a školní vzdělávací programy.
6. Osobnostní a sociální rozvoj/osobnostní a sociální výchova.
· Osobnostní a sociální výchova. Techniky zaměřené na sebepoznání. Hodnoty a postoje. Nácvik vedení zpětné vazby.
· Rizika a hranice osobnostní a sociální výchovy.
· Osobnost pedagoga. Sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga.
· Etika a cíle. Techniky zaměřené na sebehodnocení.
7. Základy obecné pedagogiky, pedagogiky volného času. Zážitková pedagogika.
· Speciální pedagogika, sociální pedagogika. Členění speciální pedagogiky. Dělení sociální pedagogiky.
· Možnosti výchovy a vzdělávání zdravotně postižených. Druhy zdravotního postižení.
· Soudobé teorie vzdělávání, funkce a pojmy moderní pedagogiky.
· Pedagogika volného času. Koncepce a principy. Přístupy k pedagogice volného času.
· Zážitková pedagogika. Charakteristika. Principy.
· Nové přístupy v pedagogice volného času. Animace, streetwork, zážitek.
· Profesní organizace poskytující zájmové a neformální vzdělávání.
· Herní aktivity. Funkce a typy her. Herní systémy. Pravidla a bezpečnost.
· Bezpečnost v rámci pobytových akcí. Pravidla bezpečnosti.
8. Teorie výchovy
· Výchova. Funkce, cíle, principy, složky, činitelé výchovy.
· Výchovný proces.
· Problematika autority.
· Výchovné a vzdělávací aktivity v zařízeních pro zájmové vzdělávání.
· Prevence rizikového chování v pedagogice volného času.