TIME MANAGEMENT

Akreditace vzdělávacího programu: MŠMT ČR č.j.: MSMT-25340/2016-2-662   

Rozsah kurzu: 8 vyučovacích hodin

Anotace:

  • Řízení času. 10 předností řízení času. Význam času. Co máme k dispozici. Co je to čas?
  • Hospodaření s časem. Jaké jsou přednosti zvládnutí technik řízení času. Seznam aktivního času. Zásady time managementu.
  • Metody plánování času. Time management čtvrté generace.
  • Reálný harmonogram činností. Cíle a plány. Týdenní, denní plány. Písemný záznam.
  • Denní záznam, analýza využívání času. Ztrátové faktory. Postup po krocích.
  • Identifikace časových ztrát.
  • Rozhodování - stanovení priorit. Přednosti stavovení priorit. Pozitivní účinky.
  • Paretovo pravidlo a Eisenhowerův princip. Pravidlo 80:20. Aplikace pravidla do managerské praxe. Teorie ABC. Kritéria.
  • Problémy a bariéry úspěšného time managementu.
  • Praktické rady, jak šetřit čas.

 

 

 

 

TIME MANAGEMENT - 9 TIPŮ NA ORGANIZACI ČASU

 

 Time management, nebo také “správa času”, patří k dovednostem, bez kterých se v současné době už neobejdeme. Pokud si nedokážeme správně rozplánovat aktivity a rozvrhnout čas na jejich plnění, může se nám stát, že se nakonec plácáme od jednoho k druhému, bez viditelných výsledků a s vynaložením spousty zbytečných hodin. Tento problém se přitom netýká jen kreativců nebo manažerů, ale i řadových zaměstnanců, studentů nebo žen v domácnosti. Jak to udělat, abyste už nepromarnili ani minutu a zbylo vám dost času na práci i na to, co máte rádi? To se dozvíte v následujících řádcích.

 

         1.   Stanovte si cíle - může se to zdát jako naprosto banální věc, ale bez znalosti přesného cíle se vám může stát, že se nakonec věnujete úplně zbytečným aktivitám, a že skutečně důležité činnosti zůstávají ležet ladem.

 

        2.     Rozvrhněte si aktivity - spousta cílů zahrnuje splnění desítek malých úkolů. Co se zpočátku zdá jako nedosažitelná meta, vypadá po sepsání potřebných kroků mnohem reálněji. Vypište si jednotlivé body v logické časové návaznosti a jeden po druhém plňte.

 

        3.     Pusťte se do toho - první krok bývá často ten nejtěžší a vidina spousty hodin nepříjemné práce nás mnohdy dokáže odradit. Zkuste si pro začátek naplánovat třeba 20 minut intenzivní činnosti a pak se odměňte pauzou. Uvidíte, že jakmile se do daného úkolu jednou pustíte, rázem vám nebude připadat tak zlý.

 

        4.     Delegujte - pro někoho samozřejmost, pro jiného nepředstavitelná věc. Přestaňte si myslet, že jen vy dokážete všechno udělat nejlíp. Pokud můžete nějakou činnost (ideálně takovou, která vás nebaví a rádi se jí zbavíte) předelegovat na kolegu / partnera / děti / podřízeného, prostě to udělejte.

 

        5.     Odpočívejte - když se vám nedostávají nápady, nebojte se na chvíli vypnout. Čerstvá mysl přináší mnohem lepší nápady než mysl unavená. Ideální je, pokud se naučíte odpočívat pravidelně - jedině tak budete spokojení, skutečně efektivní a pracovní úkoly tak paradoxně zvládnete mnohem rychleji.

 

        6.     Sdružujte podobné úkoly - dělejte podobné aktivity najednou. Když se pustíte do vyřizování telefonátů, vyřiďte rovnou všechny. Na zodpovídání e-mailů si vyměřte hodinu ráno a hodinu večer. Potřebujete si skočit něco vyřídit za kolegou do vedlejší kanceláře? Oběhněte rovnou všechny, se kterými potřebujete něco řešit. Jakmile se pustíte do jednoho typu aktivity, jste na ni dobře “vyladění” a jde vám pak pěkně od ruky.

 

        7.     Stanovte si limity - pro spoustu lidí je jediným skutečně fungujícím motivátorem blížící se deadline. Také k tomuhle typu patříte? Pak si nezapomeňte pro každou aktivitu určit termín, do kterého by měla být hotová.

 

        8.     Držte se v tempu - určitě už jste sami zjistili, že čím víc toho máte, tím jste efektivnější, zatímco když na vás během dne čeká jen jeden úkol, jeho plnění odkládáte donekonečna. Zkuste si povinnosti během týdne rozvrhnout tak, abyste jich nikdy neměli přehnaně moc, ale abyste se ani nenudili.

 

        9.     Najděte si svůj systém - teoretické rady jsou pěkná věc, ale vy sami se znáte nejlépe a dobře víte, jaký způsob práce vám vyhovuje. Jste sova a nejvíc vám to myslí v noci? Pak si nechte kreativní činnost na dobu, kdy už všichni spí. Snažíte se plnit poučku, že se má začít tím nejnepříjemnějším úkolem, ale práce vám jde mnohem lépe od ruky, když se napřed “rozjedete” na něčem snazším? Tak to tak udělejte! Objevujte, zkoušejte, testujte své možnosti, a když najdete ten správný systém, prostě se ho držte.

Našich devět tipů na efektivní nakládaní s časem je jen špička obrovského time managementového ledovce. Chcete se dozvědět víc o řízení času, naučit se identifikovat časové ztráty, seznámit se s Paretovým pravidlem nebo získat informace o time managementu čtvrté generace? To vše a mnohem víc vám nabízí naše semináře TIME MANAGEMENT a TIME MANAGEMENT - Jak řídit výkon a čas a zvýšit svou osobní efektivitu? Lektora si můžete objednat přímo do vaší školy a díky jednomu kurzu na objednávku zefektivnit výkon celého učitelského sboru