MENTORSKÉ DOVEDNOSTI v rozsahu 80 hodin
Akreditace vzdělávacího programu: MŠMT ČR č.j.: MSMT-15698/2016-1-459
Rozsah kurzu: 80 vyučovacích hodin, 4 x 16 výukových hodin zpravidla ve třech dvoudenních blocích s minimálním odstupem 1 měsíc k integraci znalostí a dovedností a dále 2 x 8 výukových hodin - jednodenní tréningové - supervizní setkání
Kurz Mentorské dovednosti vede lektorská dvojice. Je určen všem pedagogům mateřských, základních i středních škol, kteří mají zájem pracovat jako mentoři ve školách a podporovat tak své kolegy v jejich učení.
Účastníci se seznámí a naučí se používat mentorské dovednosti zaměřené na oblast vzdělávání, včetně pozorování a vyhodnocování kvality pedagogických kompetencí, technik a metod podpory pedagogů při jejich dalším rozvoji a vzdělávání. Dalšími tématy bude tvorba interních systémů mentoringu ve školách, analýza vzdělávacích potřeb začínajících kolegů. Důraz bude kladen na seznámení s různými standardy kvality pedagogické práce a jejich využití v rámci mentoringu.
Anotace:
1. modul (16 výukových hodin)
- Úvodní část semináře – seznámení s lektory a účastníky, nabídka obsahu, očekávání
- Evokace – co už vím o mentoringu, mentorských programech, práci mentora
- Úvod do mentoringu - vzdělávání, poradenství, koučování, supervize,...
- Mentor - role a kompetence mentora, co dělá a nedělá mentor
- Mentorské programy v kontextu školství, zkušenosti z jejich zavádění
- Mentorské nástroje - princip DUO, aktivní naslouchání, formulace cíle
- Pedagogické kompetence – pedagogické kompetencí a jejich rozvoj
- Nácvik - vlastní praktikování vedení mentorského rozhovoru
- Zadání samostatné práce
- Plánování - plánování přenesení poznatků ze semináře do vlastní praxe, co udělat pro zahájení mentorské praxe
- Závěrečná část semináře – vyhodnocení očekávání, otázky a odpovědi
2. modul (16 výukových hodin)
- Evokace – ohlédnutí za 1. modulem a mezidobím, opakování z minula
- Mentorská zakázka – užitečné tipy k plánování a řízení mentorské zakázky
- Další mentorské nástroje – struktura mentorského rozhovoru – GROW model, zpětná vazba, pozorování
- Pedagogické kompetence – rozklíčování dalších pedagogických kompetencí
- Nácvik - vlastní praktikování vedení mentorského rozhovoru
- Plánování - plánování přenesení poznatků ze semináře do vlastní praxe, další kroky v kariéře mentora
3. modul (16 výukových hodin)
- Úvodní část semináře – nabídka obsahu, očekávání, připomenutí pravidel
- Evokace – ohlédnutí za 1. a 2. modulem a mezidobím, opakování z minula
- Mentorská zakázka – řízení profesního rozvoje pedagoga, mentoring v průběhu školního roku, typologie klientů, práce s odporem, SARA
- Další mentorské nástroje – balanční kruh, mentorský stůl, karteziánské kvadranty, ...
- Pedagogické kompetence – rozklíčování dalších pedagogických kompetencí
- Nácvik - vlastní praktikování vedení mentorského rozhovoru
- Plánování - plánování do vlastní praxe, další kroky v kariéře mentora
- Závěrečná část semináře – vyhodnocení očekávání, otázky a odpovědi
4. modul (16 výukových hodin)
- Úvodní část semináře – očekávání, připomenutí pravidel, návrh harmonogramu
- Mentorská portfolia – prezentace mentorských portfolií
- Prezentace mentorů – prezentace mentorské cesty, dokončené mentorské zakázky, ukázka mentorského rozhovoru, včetně zpětné vazby od lektorů a účastníků
- Zpětná vazba lektorům
- Plánování – co dál já jako mentor?
- Závěrečná část semináře – vyhodnocení očekávání, otázky a odpovědi, odkazy na zdroje
V průběhu vzdělávacího programu Mentorské dovednosti budou zařazena dvě jednodenní 8hodinová setkání, a to do mezidobí mezi moduly
Obsah jednodenních tréningových - supervizních setkání:
● reflexe – jak se nám daří
● otázky a odpovědi
● supervize – tematická, případová – práce s konkrétním tématem či případem
● trénink pozorování, sdílení poznámek k průběhu hodiny, porovnání s kompetenčním modelem, poskytování zpětné vazby
● teorie – prezentace lektorů
● sdílení zkušeností
● příklady dobré praxe
● plánování další praxe