MENTORSKÉ DOVEDNOSTI v rozsahu 40 hodin
Rozsah kurzu: 40 vyučovacích hodin
Anotace:
Kurz Mentorské dovednosti v rozsahu 40 hodin je veden jedním lektorem a je určen všem učitelům a vedoucím pracovníkům mateřských, základních i středních škol, kteří mají zájem získat základní informace z oblasti mentoringu a zdokonalit své kompetence ve využívání některých mentorských nástrojů.
Tématy budou: mentoring, školení a další formy podpory, dohoda kontraktu a stanovení cílů mentorské podpory, zásady pozorování, vedení mentorského rozhovoru – GROW model, aktivní naslouchání, přímá komunikace, nevyžádané rady, otázky a jejich efektivita, mentorské pasti, práce s různými typy klientů, vytváření vztahu, záznamy ze schůzek, závěrečná zpráva, etický kontext mentoringu, kontext mentorské podpory v rámci konkrétní školy, role vedení školy při zavádění mentoringu. Sebereflexe vlastních mentorských zkušeností.
Přehled témat:
1. modul – 16 hodin
Úvodní část semináře - seznámení s lektory a účastníky, nadíbka obsahu, očekávání
Evokace - co už vím o mentoringu, mentorských programech, práci mentora
Historie mentoringu, vymezení pojmů v oblasti mentoringu: kouč – mentor – facilitátor – supervizor - poradce ... interní - externí mentor, od nevědomé nekompetentnosti k nevědomé kompetentnosti, úloha a odpovědnost mentee
Aktivní naslouchání – nácvik činností: rámování, zrcadlení, parafrázování
Hlava – Tělo – Emoce
Mentorský přístup – DUO (důvěra – uvědomění – odpovědnost)
Role mentora
Podmínky úspěšného mentoringu – společná diskuse
Rozdíl mezi otevřenými a uzavřenými otázkami - rozpoznávání, přeformulování
Vyjednání zakázky se zadavatelem
První schůzka metora s menteem a její specifika, výběr témat
Porovnání zadání objednavatele, potřeb klienta a možností mentora
Co všechno může mentor udělat pro vytvoření bezpečného prostředí
Diagnostika vzdělávacích potřeb klienta
Jak začít: cíl - stantdard - náslech (stanovení cílů mentoringového programu)
Plánování průběhu mentoringu - sestavení mentoringového programu a jeho struktura
3 metody mentoringu: rozhovor, stínování, instruktáž
Data o realitě, zdroje: externí, mentee, pozorování
Sepsání kontraktu s klientem, náležitosti kontraktu
Vedení záznamů z mentorských schůzek
Balanční kruh a jeho využití v mentoringu
Kvalita pedagogické práce, Standard učitele a kariérní systém
Cesta od tématu k cíli, formulování cíle
Profil mentora (role mentora, vymezení vůči klientům, vymezení vůči zadavateli)
Plánování následného postupu účastníků pro mezičas mezi dvěma moduly
Účastnická reflexe
Sdílení zkušeností účastníků s rozhovory realizovanými v mezičase.
Budování a specifika vztahu mentor – mentee
Mentorské kompetence - stěžejní znalosti a dovednosti mentora (komunikace; schopnost budování vztahu a důvěry - etika; podpora a motivace, poskytování zpětné vazby; sebereflexe a seberozvoj)
Přímá komunikace
GROW model – další nácvik + následná společná reflexe
Etické kodexy, jejich úloha
Kompetenční rámec - doporučení pro práci s ním
Techniky pozorování, její zásady
Nácvik pozorování - video/nahrávka hodiny
Záznamy z pozorování
Nácvik zpětné vazby a doporučení
Možnosti aplikace mentoringu u nás na škole + jinde
Účasnická reflexe
3. modul – 8 hodin
Sdílení zkušeností účastníků s rozhovory realizovanými v mezičase, reflexe dosavadní práce s kompetenčním rámcem
Silné otázky a jejich zdroje (parafrázování, “dárky”) – nácvik
Klientův odpor a práce s ním (SARA)
Etapy a fáze mentoringu
Vedení a využití portfolia mentora
Monitorování a vyhodnocení procesu mentorské podpory
Profesní růst mentora: Jak udržovat a zvyšovat kvalitu mentorovy práce – intervize, supervize, případová supervize …
Závěrečná reflexe kursu + plánování dalšího postupu jednotlivých účastníků