FORMATIVNÍ HODNOCENÍ
Rozsah kurzu: 16 vyučovacích hodin
Dvoudenní vzdělávací cyklus v rozsahu 16 vyučovacích hodin.
Anotace:
Seminář vede jeden lektor. Účastníci se seznámí se základními strategiemi a technikami hodnocení se zvláštním zřetelem k hodnocení formativnímu (vyjasňování cílů, poskytování zpětné vazby, aktivizování žáků jako vlastníků svého učení, tvorba kritérií hodnocení žáka), které významným způsobem ovlivňují kvalitu vzdělávání. Důraz bude kladen na praktickou aplikovatelnost a zkušenosti ve vlastní výuce.
Přehled témat:
- shromáždíme účastnické prekoncepty i koncepty k základním pojmům tématu: evaluace, sumativní hodnocení, formativní hodnocení, kriteriální hodnocení, normativní hodnocení, autentické hodnocení, diagnostické hodnocení, SMART, Bloomova taxonomie... Prezentace skupin, sdílení konkrétních příkladů na jednotlivé typy hodnocení.
- učitelovy zásady při hodnocení žáka, funkce zkoušení a hodnocení, co vše může učitele při zkoušení a hodnocení žáků ovlivnit, jak souvisí cíl vyučovací hodiny a hodnocení, výhody a nástrahy elektronické evidence
- 6 podmínek formativního hodnocení
- Práce s Bloomovou taxonomií vzdělávacích cílů - její využití v individualizaci výuky a hodnocení (řízení čtení s předvídáním - skupinová práce s Bloomovou taxonomií - analýza použitých otázek – vytváření vlastních zadání a úkolů s příslušností k jednotlivým hladinám Bloomovy taxonomie. SMART cíl
- aktivní naslouchání + popisná zpětná vazba - nácvik
- skupinové vytváření hodnotících kritérií a indikátorů ke konkrétním metodám
- metoda Volné psaní + Kostka - vzájemné sdělování Ocenění + Otázka (využití hodnotícího nástroje při žákovské tvůrčí práci)
- Cesta od hodnocení k sebehodnocení žáků – nástroje, pracovní list a portfolia pro žákovo sebehodnocení
- Metoda V-Ch–D a její využití k měření pokroku během vyučovací hodiny
- Koučovací rozhovor vedoucí žáka k naplánování dalšího postupu jeho školní práce a přípravy k dosažení stanoveného cíle