VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH ŽÁKŮ
Seminář je primárně určen pedagogům škol, především škol základních a nižších ročníků gymnázií a je zaměřen na problematiku vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných. Základním cílem je pomoci učitelům v praktické orientaci v dané problematice a naučit je, jak mohou pomoci těmto dětem.
V úvodu se účastníci seznámí s definicí nadání, mimořádného nadání (a to nejen v kognitivní oblasti) a jejich vzájemného vztahu, dále s legislativním a koncepčním rámcem vzdělávání mimořádně nadaných žáků a studentů. V další části budou rozebrány možnosti poskytované ředitelům škol při vzdělávání mimořádně nadaných žáků a studentů, jejich výhody a nevýhody a též možnosti financování spojené se zvýšenými nároky na vzdělávání těchto žáků.
V prakticky zaměřené části bude probrán postup při vzdělávání MNŽ: diagnostika mimořádného nadání; jeho rediagnostika, nutnost spolupráce se školským poradenským zařízením; tvorba individuálního vzdělávacího plánu pro mimořádně nadaného žáka; možnosti zapracování programu vzdělávání těchto žáků do školního vzdělávacího programu; pedagogická diagnostika; konkrétní metody a postupy využitelné při vzdělávání mimořádně nadaných a jejich hodnocení ve škole.
V závěrečném bloku budou účastníci seznámeni s příklady dobré praxe škol realizujících program vzdělávání mimořádně nadaných. Získají kontakty na poradenská a odborná pracoviště či další organizace. Též budou seznámeni s možnostmi a nabídkou dalšího vzdělávání v této oblasti a doporučenou literaturou k tématu. Část bloku bude věnována diskusi s účastníky a řešení jejich konkrétních dotazů.
I. blok (2 hodiny)
· definice nadání, mimořádné nadání (nejen v kognitivní oblasti)
· legislativní a koncepční rámec vzdělávání MNŽ
· možnosti poskytované ŘŠ při vzdělávání MNŽ
II. blok (2 hodiny)
· postup při vzdělávání MNŽ
§ diagnostika (spolupráce se školským porad. zařízením)
§ tvorba IVP
§ pedagogická diagnostika
§ metody a postupy při vzdělávání
III. blok (2 hodiny)
· klíčové oblasti rozvoje každého dítěte, jejich podpora, provázanost a podmíněnost
· nejdůležitější návyky a postoje, které by neměly nikdy chybět
· konkrétní formy rozvoje nadání ve třídách a školách
IV. blok (2 hodiny)
· příklady dobré praxe
· kontakty na poradenská a odborná pracoviště a další organizace
· možnosti DVPP, doporučená literatura